Key TA's från Europas startupsscen

Cred till SLUSH för alla fina bilder! http://bit.ly/2gLic0h
SLUSH 2016
Teknologi ska inte ersätta, den ska förstärka. ”Failure is a part of the model”. Delningsekonomi, autonomi och öppen data är tre nycklar för framtidens smarta transporter – och återaktualiserar bilen. Dessa och fler insikter från legendariska SLUSH i 2016 års tappning.

In english? Get the insights from Lotta Johansson at Netport Science Park.

Därför var SLUSH 2016 helt klart värt sitt besök.

17000+ deltagare under SLUSH 2016. Över 2000 volontärer. Vilket speglar den legendariska Helsinki-konferensens absoluta takeaway rätt väl: det faktum att framgång bygger på drivna individer och en vilja att göra gott för det större sammanhanget. Hela SLUSH andades samarbete över gränser och värdet av att ”teama upp”. Det är så vi gör skillnad på riktigt –

"We'll keep investing in the Nordic countries if there's a large enough critical mass" sa David McClure, en av grundarna bakom 500startups på en glödande founders stage under intervjun med den brittiska tech-journalisten Mike Butcher.

Skapa kritisk massa var precis vad Sverige gjorde. Swedish Hotspot samlade hela 177 svenska startups under SLUSH, flera från Sveriges innovationsmiljöer.



Därför är öppna data ett högst aktuellt och engagerande ämne.

Och på tal om svenska startups delade King-grundaren Riccardo Zacconi sin syn på vad som skapar framgångsrika bolag: ”We’re investing more than ever in innovation.” Att bygga team på innovatörer var ett tydligt återkommande budskap under dagarna i Helsingfors. Framgång bygger på drivna personer, som sagt.

Ett annat hot topic under både denna och andra fireside chats var decentralisering, blockchain och analysen bakom Trump och Brexit, tätt följt av frågeställningen "how to shift more power back to the end user?". Stora monokulturer växer fram inom allt fler branscher. Det resulterar i att de små spelarna slås ut.

”It’s problematic because competition is good for innovation” sa Albert Wenger, partner på Union Square Ventures.

Men affärsmodeller bygger allt oftare på peer-to-peer (eller ”H2H: human-to-human” som vissa säger), det vill säga interaktion och affär mellan privatpersoner, utan mellanhänder. Dessutom växer den positiva värdegrunden om att dela med sig av sin kunskap allt starkare. Att kopiera kod är helt okej – snarare en förutsättning för fortsatt utveckling.

Öppna data är med andra ord ett högst aktuellt och engagerande ämne.

Albert Wenger på Union Square Ventures pratade även om det viktiga samspelet mellan lagstiftning och näringslivet. Policy, lagar och regler måste bättre förhålla sig till vad bolagen gör, och ramarna för dessa uppdateras i takt med den digitala transformationen:

”We look at a regulatory framework from the industrial era. We need a new regulation for the digital era.”

Hetaste industritrenderna? Föga förvånande men till allas vår förtjusning pratades det en hel del om både robotar och artificiell intelligens, virtual reality, mobilitet som tjänst, spacetech och foodtech. Mellan meetups och keynotes fick vi chansen att resa med VR, interagera med customer service-roboten Elisa och äta pulled oats till lunch.



Därför ser framtiden ljus ut för bilen.

"The self-driving car is the PC of the future", sa Di-Ann Eisnoor, Director på trafikappen Waze Growth. “Data is the most valuable part for mobility to move forward."

För första gången någonsin sjunker bilägandet i USA. Samtidigt har bildelning ökat drastiskt (tack vare tjänster som Uber och Lyft). Parallellt ökar också cyklandet och en cykelvänlig infrastruktur.

"Urbanization is the greatest megatrend of our lifetime", sa Jyri Engeström på Boosted som lyfte möjligheten med att ersätta stora bilvägar med nya, urbana mötesplatser.

Samtidigt ser framtiden ljus ut för bilen.

”The car is the most popular means of transportation”, sa Nicolas Brusson, grundare av BlaBlaCar. Nicolas betonade den oerhörda potentialen i bildelningsekonomin i en jämförelse mellan BlaBlaCar’s cirka 2000 pickup points i Paris och kapaciteten i antalet befintliga tågstationer och busstopp.

Det handlar dock inte om att ersätta befintlig kollektivtrafik, utan om sömlöst resande genom nya, små tilläggstjänster. Komplettera istället för att konkurrera var budskapet. "Make better use of existing capacity."

Men även det förutsätter en plattform för öppna data. Bland utmaningarna idag betonas just den snåla tillgången till existerande data, liksom modellerna för att skapa förändring på djupet: “How do we change behavior?”.

Naren Shaam, VD och grundare av GoEuro fick frågan om framtidens mobilitet. Avregleringen sprider sig över Europa. I förlängningen innebär det en fler alternativ och ett friare val för användarna. Samtidigt kör autonoma bilar snart på våra vägar, vilket kanske innebär att bilen förblir favoriten…

“80% of intercity travel goes by car. With autonomous driving and self-driving cars, the be biggest means of transportation in 5-10 years is car sharing”, avslutade Nicolas Brusson, grundare av BlaBlaCar.



Därför är Virtual Reality här för att stanna.

Närvaron av startups med nya spännande lösningar och användningsområden för Virtual Reality var påtaglig.

Startupen VirtualTraveller är ett av de många företag som utvecklat tjänster baserat på tekniken. Ett community låter dig ta del av reseberättelser med hjälp av VR glasögon från människor på resande fot med hjälp av 360°-kameror världen över. Ett annat spännande bolag är Inflight-VR som erbjuder en tjänst som låter dig transformera flygkabinen till en helt annan miljö. Eller SPACEVR som låter användaren utforska rymden och universum på egen hand.

Det är inte heller någon hemlighet att gaming-industrin kommer att förändras på nytt med VR, vilket också präglade bolagens fokus under SLUSH.

Men det finns också andra områden där VR är huvudrollsinnehavaren - hejinterio erbjuder exempelvis en tjänst där användaren kan filma sin bostad och sedan på distans få den inredd av professionella inredningsdesigners. VR handlar fortfarande mycket om spel och underhållning – men i och med att tekniken utvecklas upptäcks också relevansen inom andra applikationsområden, både inom business to consumer och business to business.

Under seminariet ”Curating the future of VR” talade Hironao Kunimitsu, VD och grundare av Gumi Inc just om potentialen för VR-tekniken långt bortom det vi kan se idag och hur tekniken, när den mognat och utvecklats över tid, kommer att utgöra en central roll i våra liv:

Jämför tekniken i den första iPhonen som släpptes 2007 med den vi har idag. Vi kan knappast föreställa oss hur det kommer att se ut inom 10 år.
 

TLDR

  • Automatisering: Teknologi ska inte ersätta, den ska förstärka
  • Business development: ”Failure is a part of the model”
  • Mobilitet: Delningsekonomi, autonomi och öppen data är tre nycklar för framtidens smarta transporter – och återaktualiserar bilen.
  • VR: Den uppsjö av nya tjänster som kommer med tekniken är bara början – nya applikationsområden och VR är the future of smart phones.
  • Swedish Hotspot: samlade 177 startupbolag!
  • Gaming: “If the product is great, marketing will be easy”
  • Ecosystem: Quadruple helix. Nu vill alla samarbeta.